Skriv idéer til aktiviteter på post-its og sortér idéerne ud fra en diskussion af udbytte (lille/stor), og hvad der er let/svært at gennemføre for kadetterne (fx placeret i et koordinatsystem, hvor udbytte markeres opad og gennemførlighed henad).
Hensigten med øvelsen er at give kadetterne værktøjet og overblikket til at skelne mellem, hvilke af deres idéer er realistiske, men også hvor stort udbyttet er af hver idé. Derfor anbefales denne øvelse til at blive taget brug efter at de har genereret idéer.
"I skal brainstorme og komme med forskellige idéer til en opgave. I skal skrive en idé ned pr. post-it, og det er lige meget, hvor god eller dårlig en idé er, om de er realistiske eller ej – I skal bare skrive alt, hvad I kommer I tanke om."
"Nu skal I sortere jeres idéer, så idéerne blive opdelt efter hvor lette/realistiske de er at gennemføre. På denne side skal alle de lette idéer stå, og på den anden skal de lidt sværere eller mindre realistiske idéer stå."
"I skal også overveje, hvor stort udbyttet af idéen er. Hvor stor gavn har hver idé?"