Kadetterne skal have bind for øjenen og har til opgave at finde et tov (ca 20 m) og lave et kvadrat.
Derefter lægger instruktøren et reb (15 -20 m afhængig af gruppestørrelse) og beder gruppen finde rebet. Når alle har fat i rebet, skal de holde fast i rebet. men kan flytte sig langs rebet. De skal nu danne et kvadrat med rebet. Der skal tages tid.
Instruktørobservationer:
Hvordan reagerer gruppen på opgaven?
Er der nogen, der trives dårligt med at være blinde?
Gør det noget ved deres kommunikation, at de er blinde? Hvordan opnår de en metode til løsning af opgaven?
"Der ligger et reb, som I skal finde. Når I har gjort det, så skal I danne et kvadrat med rebet."
"Opgaven er på tid."
Når gruppen er færdig, kan man tage en snak med kadetterne om øvelsen, fx:
"Hvordan reagerede I på denne opgave?
Hvordan var jeres kommunikation?
Hvordan var rollefordelingen?
Hvem tog lederskab eller anvar?
Hvad var svært?
Hvad lykkedes godt?
Kan I lære noget af denne opgave?"