Evaluering med ét ord

Under 10 år
11 - 14 år
Over 14 år
Op til 6 personer
7 - 12 personer
Over 12 personer
Maks. 15 minutter
Både inde og ude
Ingen af delene
Formål med aktivitet
Brug hjernen
Nulstilling mellem to aktiviteter
Beredskabsfagligt
Andet
Materialer I skal bruge
Ingen materialer
Sådan gør du dig klar til aktiviteten
Instruktørerne kan forberede nogle specifikke spørgsmål, som kadetterne skal tage udgangspunkt i deres evaluering.
Beskrivelse af aktivitet
Når der skal ryddes op og reetableres efter en øvelse, kan instruktørerne lade kadetterne bruge tiden på at reflektere over egen indsats ved øvelsen og give feedback til instruktørerne.

I praksis foregår det sådan, at kadetterne må sige et ord ad gangen og de må ikke sige flere ord i træk. På den måde skiftes de til at sætte ord på øvelsen. Denne form for evaluering erstatter ikke en endelig evaluering af forløbet eller emnet.

Det er vigtigt, at kadetterne giver hinanden plads og ro til at komme med deres tanker. Det kan godt være lidt kaotisk at skulle evaluere under oprydning.
Instruktioner du skal give deltagerne
"Mens I rydder op, så skal I forsøge at gøre det så stille som muligt. For I skal nu skiftevis sige ét ord ad gangen, om hvad I synes om denne øvelse".
Hvad du skal passe på
Der er ingen sikkerhedsforanstaltninger ved denne øvelse.
Egnet til dette bered-skabsfaglige emne
  • Beredskabets organisering og aktører
  • Brug af trykluftsapparat og røgdykkerens arbejde
  • Elementær brandbekæmpelse
  • Farlige stoffer
  • Forebyggelse af ulykker
  • Fysisk træning og sundhed
  • Førstehjælp
  • Grundlæggende redning
  • Knob og stik
  • Kommunkation og navigation
  • Slangeudlægninger
  • Stiger
  • Uniformering, sikkerhed og løfte-, bære-, trække- og skubbeteknik
Variation
Der kan evalueres på den enkelte øvelse, eller instruktøren kan give kadetterne mulighed for at evaluere deres egen indsats i fællesskab.